[Sambungan] Lewat Zikir, Tgk Samunzir Sadarkan Jamaah Tentang Pentingnya Ilmu

Tgk Samunzir saat memberi tausyiah di hadapan Jamaah. Foto FB Tgk Samunzir Husen Tgk Samunzir mengakui, Rintangan pasti ada dalam ...



Tgk Samunzir saat memberi tausyiah di hadapan Jamaah. Foto FB Tgk Samunzir Husen

Tgk Samunzir mengakui, Rintangan pasti ada dalam mengelola Majlis Zikirnya. Semua pekerjaan ada tantangan. Namun  yang membuat saya sedih adalah datang dari kalangan sendiri. Padahal tujuan dari zikir adalah agar lembut hati mudah menerima kebenaran.

Menurut Tgk Samunzir, ketika hatinya sudah tergugah maka saya anjurkan memperdalam ilmu agama.  Jika masih muda cari ilmu ke dayah-dayah atau jika tidak memungkinkan  ke dayah bagi yang sudah berkeluarga ke majlis-majlis ilmu yang tersebar di daerahnya masing-masing.

Begitu juga masalah thariqat Majlis Zikir Aceh tidak menganut tharikat tertentu. Majlis Zikir Aceh menganut zikir umum. Jika berthariqat nanti ada kecemburuan sosial. Namun nantinya jika hati jamaah sudah menghujam zikirullah dalam jiwa, kami persilahkan mencari tharikat muktabarah (diakui oleh dunia Islam) kepada mursyid sesuai dengan dengan kehendak masing-masing. Intinya Majlis Zikrulah Aceh  berdiri dan atas semua golongan  yang mengaku diri ahlussunnah wal jamaah. Seperti slogan salah satu Tv swasta, satu untuk semua.

Jadi hadirnya Majlis Zikir Aceh tidak menjadi saingan bagi majlis zikir atau tharikat manapun. Bahkan Tgk Samunzir merasa bahagia akhir-akhir ini sudah lahir beberapa Majlis Zikir yang memiliki jamaah yang banyak. Yang penting kita bersatu mengingat Allah. Asal jangan gara-gara kita berzikir ada yang alergi kepada zikir. Jika masih ada yang demikian perlu dipertanyakan kecintaan dia kepada Allah. 

"Masak alergi kepada zikir, ada-ada saja manusia zaman sekarang", kata Tgk Samunzir mempertanyakan. [Mustafa]

Related

Dunia 303481613549166556

Terkini

Adv

Facebook Kami

10 Paling Populer

Total Tayangan Halaman

Adv

item